planowanie posiłków na cały tydzień

Sztuka planowania posiłków i zakupów

Okres świąteczno-noworoczny już minął. Dlatego wracamy do z pozoru prostych tematów z Twojego życia codziennego. Tym razem będzie o sztuce planowania posiłków i zakupów czyli jak sprawnie zaplanować menu na cały tydzień, przygotować swój domowy catering i nie tracić niepotrzebnie czasu na zakupy.

Regularne gotowanie w domu jest w dzisiejszych czasach czymś wyjątkowym. Coraz więcej ludzi decyduje się na posiłki poza domem lub na tak zwane pudełka czyli codzienny catering. Główne argumenty, które zazwyczaj słyszę to: „nie mam czasu na gotowanie”, „nie umiem gotować”, „to jest zdrowsze, tańsze, wygodniejsze” itd.

Czy oby na pewno te argumenty są w 100% prawdziwe? Przekonaj się sam w dalszej części mojego wpisu.

Dlaczego warto regularnie gotować w domu?

Jako człowiek praktyczny patrzę na wszystko głównie z perspektywy oszczędności czasu i pieniędzy. Jest jednak kilka dodatkowych aspektów, o których chciałbym wspomnieć. Poniższa lista, to lista moich argumentów za gotowaniem w domu.

1. Oszczędność pieniędzy

Jakiś czas temu zrobiłem proste ćwiczenie. Przeanalizowałem swoje tygodniowe wydatki na jedzenie. Policzyłem ile średnio można zaoszczędzić przygotowując posiłki samodzielnie w domu. Podsumowanie obliczeń dla dwóch osób umieściłem w tabelce poniżej. Niech liczby mówią same za siebie 🙂

oszczędności na jedzeniu, jak planować posiłki na cały tydzień

 

Ja też byłem zaskoczony. Oszczędność już na samych obiadach jedzonych “na mieście” to niezła sumka. Zamiast tego można wyjechać na fajne wakacje raz w roku.

2. Lepsze planowanie zakupów

Jeśli z góry planujesz menu na kilka dni, to wiesz jakich produktów potrzebujesz. Możesz je kupić podczas jednej wizyty w sklepie. Unikniesz stania w kolejkach kilka razy w tygodniu. Dodatkowo, znając menu, możesz kupić dokładnie tyle, ile potrzebujesz do swoich potraw. W ten sposób marnujesz mniej żywności.

3. Większa niezależność

Sam(a) ustalasz menu w zależności od tego na co masz ochotę w danym tygodniu. Sam(a) decydujesz jakie składniki dodajesz do swoich potraw. Możesz na przykład dostosować potrawy do swojej diety.

4. Rozwój kreatywności

Regularne wymyślanie menu na kilka dni naprawdę rozwija wyobraźnię. Chętniej eksperymentujesz z nowymi potrawami i smakami.

5. Dobra zabawa

Wspólne gotowanie z żoną/mężem lub dziećmi to fajna zabawa. Może się pojawić dużo nowych pomysłów i smaków. Tak spędzony czas to dobra alternatywa do oglądania seriali w telewizji.

Jeśli jeszcze tego nie próbowałeś, to spróbuj urozmaicić wieczorne lub weekendowe spotkanie ze znajomymi wybranym „tematem kulinarnym”. Możesz zaprosić znajomych na wieczór amerykański z samodzielnie przygotowanymi hamburgerami lub meksykański. W towarzystwie domowego burrito tequila smakuje jeszcze lepiej 😉

Od czego zacząć?

Podejrzewam, że skoro czytasz ten wpis, to masz pewne obawy i wątpliwości. Jak znaleźć na to czas? Jak wybrać menu? Czy poradzę sobie z gotowaniem? Skąd brać produkty? …

Dobra organizacja to podstawa. Dlatego zanim zaczniesz poznaj kilka moich zasad, które ułatwią ci zadanie.

1. Przygotuj menu na cały tydzień

Dokładnie tak. Zbierz pomysły od rodziny i przygotuj menu na cały tydzień z góry. W ten sposób odpowiednio przygotujesz się do zakupów, nie będziesz tracić czasu na zastanawianie się co ugotować na jutro. A przede wszystkim możesz przygotować różnorodną i zdrową dietę na cały tydzień.

Bardzo pomocne są tutaj wszelkiego rodzaju szablony. Przygotowałem takie dla Ciebie. Możesz je pobrać tutaj. Z łatwością też przygotujesz swoje własne w zależności od potrzeb.

Inspiracją może być bardziej rozbudowana propozycja, którą znalazłem na blogu Home Made by Carmona.

2. Zbuduj własną bazę przepisów

Nie wiesz jak zabrać się za przygotowanie menu i skąd brać przepisy? Zapytaj domowników co lubią. Przygotuj listę waszych ulubionych potraw, takich które potrafisz zrobić. To będzie twoja baza. Na początku 2-3 dni w tygodniu zapełniaj potrawami z waszej ulubionej listy. Przepisy na pozostałe dni wyszukuj w Internecie lub od znajomych. Na początek skup się na prostych przepisach. Przygotowanie grillowanej piersi z kurczaka z ryżem nie zajmie Ci więcej niż 25 min. Podobnie możesz zrobić prostą zupę lub makaron.

Nie bój się eksperymentować. Uzupełniaj waszą listę ulubionych potraw o nowe pozycje. Z czasem zbudujesz swoją bazę przepisów, która w zupełności wystarczy Ci do zapełnienia całego tygodniowego menu.

3. Zakupy spożywcze rób raz w tygodniu

Nie trać czasu na stanie w kolejkach sklepowych kilka razy w tygodniu. Zakupy spożywcze ogranicz do jednego wypadu do sklepu. Przygotowując menu na cały tydzień jednocześnie przygotuj swoją listę zakupów. Dodaj do tego jakieś dodatkowe przekąski, owoce i napoje i gotowe.

Swoją listę zakupów uzupełniaj na bieżąco. Jeśli widzisz, że kończy się ryż, makaron lub woda, to od razu dopisz te pozycje do listy. Zmobilizuj swoich domowników, aby robili to samo. W ten sposób lista zakupów będzie gotowa, gdy ruszysz do sklepu. Na pewno niczego nie zapomnisz.

Sprawdzony sposób, to trzymać taką listę zawsze w jednym miejscu np. na lodówce lub szafce w kuchni. Tak, aby każdy z domowników miał do niej dostęp. Możesz wykorzystać do tego szablon, który dla Ciebie przygotowałem. Do pobrania tutaj.

Innym rozwiązaniem są aplikacje mobilne. Dobry przykład to Trello. Dzięki niej możesz łatwo stworzyć nową listę zakupów na kolejny tydzień. Następnie udostępniasz ją pozostałym domownikom. W ten sposób wszyscy macie mobilny dostęp do waszej listy zakupów 🙂

4. Wypracuj plan dla siebie i rodziny

Początki mogą być trudne, ale nie poddawaj się. Z czasem wypracujesz rozwiązania dobre dla Ciebie.

Nie masz czasu na codzienne gotowanie? Możesz spróbować gotować większe porcje raz na 2 dni.

Lubisz różnorodność, co dzień coś innego? Jednocześnie denerwuje Cię, że zawsze coś zostanie „z wczoraj”? Gotuj mniejsze porcje. Po kilku próbach nabierzesz wprawy i będziesz gotować w sam raz na jeden posiłek.

Kolej na Ciebie, bierz się do roboty!

Jeszcze raz chcę Cię zachęcić do eksperymentowania. Spróbuj, jakie podejście będzie dla Ciebie najlepsze i najwygodniejsze. Po kilku tygodniach taki tryb wejdzie Ci w nawyk i wszystko będzie zajmować jeszcze mniej czasu niż na początku.

Wypracuj Swój Dobry Plan w kuchni!

Facebook
Facebook
Google+
Google+
http://mojdobryplan.pl/planowanie-posilkow-zakupow/
YouTube
YouTube
RSS
Follow by Email