dlaczego czasem potrzebujemy kopa, skuteczna motywacja

Dlaczego czasem potrzebujemy kopa?

Dlaczego raz chce Ci się bardzo a po chwili wcale? Jak osiągnąć i utrzymać wysoki poziom motywacji przez cały czas pracy nad osiąganiem celu? Czy zawsze można się zmotywować do działania?

W dalszej części tekstu przedstawiam odpowiedzi na te i kilka innych pytań dających receptę na skuteczną motywację.

Dlaczego nam się nie chce?

Każdy z nas ma chwile słabości. Praca na wysokich obrotach i utrzymanie najwyższego poziomu produktywności przez cały czas nie jest możliwe. Przychodzą takie dni, że po prostu masz dość i musisz odpocząć, coś zmienić, oderwać się od wszystkiego.  To nie jest nic nadzwyczajnego. Wszyscy potrzebujemy odpoczynku.

Jednak niektórzy dużo szybciej regenerują siły i wracają do pracy na pełnych obrotach. Inni, i jest ich zdecydowana większość, poddają się i przestają się starać w osiąganiu swojego celu. Możesz to nazwać lenistwem, słomianą motywacją, jak chcesz…

Jest jeszcze trzecia grupa ludzi. Ci, którzy nigdy nie zaczynają realizować swoich celów i marzeń. Dlaczego? Zazwyczaj ze strachu przed porażką, odrzuceniem, brakiem akceptacji itd.

Do której z nich Ty się zaliczasz? Co możesz zrobić, aby jak najbardziej zbliżyć się do czołówki, ludzi z największą motywacją w osiąganiu swoich celów i realizacji planów?

Dlaczego to robię?

Musisz znać swój cel, wiedzieć po co to robisz. Kluczem do sukcesu jest właśnie jasno określony cel i dążenie do niego. Musisz mieć wyraźną wizję tego, co chcesz osiągnąć, po co się starasz i do czego dążysz. O wyznaczaniu celów pisałem już kilka razy tutaj, tutaj i tutaj. Możesz tam przeczytać kilka wskazówek jak skutecznie wyznaczać i osiągać cele.

Przykład? Jeśli zaczynasz ćwiczyć bez konkretnego celu, to szybko się zniechęcisz. Przecież tyle rzeczy stanie Ci na przeszkodzie: zakwasy, kontuzje, koledzy namawiający na piwo i pizzę, zmęczenie po pracy, niewyspanie rano, przeziębienie, wyjazd służbowy, powody możesz mnożyć bez końca. Ale jeśli masz tą wizję siebie w wersji 5, 10 lub 15 kg  mniej na słonecznej plaży… Wyobrażasz sobie? Właśnie o to chodzi.

Dlatego tak ważne jest, aby porządnie spisać swoje cele. Wszytko co później zaplanujesz będzie wpisane w ścieżkę do osiągnięcia celu. Łatwiej będzie Ci budować takie wizje jak z przykładu. Cele będą wręcz namacalne. Później w chwili zwątpienia lub spadku motywacji możesz zamknąć oczy i wyobrazić sobie po raz kolejny po co to robisz? Na mnie to działa, a na Ciebie?

Gra emocji

Sama wizualizacja celu nie wystarcza? Możesz wzmocnić efekt tym prostym ćwiczeniem. Ta metoda sprawdza się szczególnie w przypadku pracy nad celami odległymi w czasie i długoterminowymi projektami. Wtedy zniechęcenie i spadek motywacji przychodzą częściej i coraz trudniej z nimi walczyć.

Na czym to polega? Wystarczy, że wykonasz te dwa proste ćwiczenia.

  • Wyobraź sobie co możesz zyskać, gdy osiągniesz cel. Pomyśl o swoim celu i wyobraź go sobie raz jeszcze. Teraz zapisz na kartce wszystkie pozytywne myśli, które przychodzą ci do głowy. Wrócę do przykładu z ćwiczeniami i zrzuceniem kilku kilogramów. Do listy możesz dodać: lepsze samopoczucie, poprawa kondycji, poprawa badań medycznych, akceptacja swojego ciała, większa swoboda i odwaga w kontaktach z ludźmi, większe powodzenie u płci przeciwnej, itd. Znajdź jak najwięcej pozytywnych punktów.
  • Teraz wyobraź sobie co stracisz nie osiągając swojego celu. Znów wykorzystam wcześniejszy przykład. Możesz zapisać: spadek kondycji, problem z wchodzeniem po schodach za kilka lat, problemy zdrowotne (cukrzyca, cholesterol, choroby serca), brak akceptacji samego siebie, niska samoocena, małe powodzenie u płci przeciwnej, …

Masz już dwie listy i możesz z nimi dalej pracować. Zacznij od pozytywnej strony. Przeczytaj jeszcze raz swoją listę „co mogę zyskać osiągając cel”. Zamknij oczy i wyobraź sobie jak będziesz wyglądał i co będziesz czuł gdy rzeczywiście osiągniesz cel. Przyjemna wizja?

Następnie zbuduj negatywną wizję siebie w przypadku, gdy nie osiągniesz celu. Czy dobrze będziesz się czuł z wielkim brzuchem siedząc cały czas przed komputerem i grami? Gorącą plażę będziesz oglądał jedynie w Internecie.

Czy warto dzielić zadania na małe kawałki?

Wiem, że w tej kwestii zdania są podzielone. Do mnie jednak przemawia dzielenie dużego zadania na mniejsze. W ten sposób zdecydowanie łatwiej śledzić efekty swojej pracy.

Na pewno grałeś, lub nawet grywasz, w gry komputerowe. Większość z nich jest podzielona na etapy/poziomy do osiągnięcia. Nie jest to zrobione przypadkowo. Przejście kolejnego etapu w grze podświadomie odbierasz jako kolejne osiągnięcie na drodze do sukcesu. Jest to bardzo skuteczna motywacja. Przechodząc kolejny etap czujesz, że jesteś bliżej celu i przez to jesteś jeszcze bardziej zmotywowany do działania. Gra coraz bardziej Cię wciąga. Często „tylko dwa poziomy i idę spać” zamienia się w całą noc lub weekend przed komputerem/konsolą.

Można zbudować tutaj analogię do życia i realizacji projektów. Jeśli podzielisz projekt/plan na mniejsze kawałki, to będzie tak jak z przechodzeniem kolejnych etapów gry. Realizacja każdego mniejszego kawałka coraz bardziej Cię zmotywuje. Będziesz czuł jak zbliżasz się do swojego celu.

Weź się do roboty!

A co jeśli w ogóle nie możesz się zmotywować do rozpoczęcia projektu lub jakiegokolwiek działania? Po prostu zacznij działać!

Często porzucamy swój pomysł zanim w ogóle zaczniemy go realizować. Pojawia się strach przed nieznanym. Lubimy pisać czarne scenariusze, szczególnie gdy mamy mgliste wyobrażenie przyszłości. Jednak, gdy zaczniemy działać, okazuje się, że to wcale nie jest takie straszne jak się wydawało na początku. Dlatego ten pierwszy krok jest taki ważny. Zacznij działać i przełam swoje nieuzasadnione obawy.

To jeszcze nie wszystko!

To dopiero kilka przykładów jak możesz radzić sobie z brakiem motywacji i zrezygnowaniem przy realizacji planu. Osobiście stosuję te proste metody i zawsze działają. Mam nadzieję, że będą pomocne także dla Ciebie w budowaniu Twojego Dobrego Planu.

Masz inne ciekawe pomysły na skuteczną motywację i zwiększenie poziomu swojej produktywności? Podziel się w komentarzu lub na facebooku. Im więcej pomysłów tym lepiej!

Facebook
Facebook
Google+
Google+
http://mojdobryplan.pl/dlaczego-potrzebujemy-kopa/
YouTube
YouTube
RSS
Follow by Email